The primordial absence of defilements ~ Dzongsar Khyentse Rinpoche

0
64

The primordial absence of defilements ~ Dzongsar Khyentse Rinpoche

When we think of ourselves as inherently angry and ignorant, and we doubt our ability to achieve enlightenment, we are thinking that our true nature is permanently impure and defiled. But like the fingerprints on the wineglass, these emotions are not part of our true nature; we have only gathered pollutants from all sorts of unfavorable situations, such as associating with nonvirtuous people or not understanding the consequences of our actions. The primordial absence of defilements, the pure nature of the self, is often called buddhanature. Yet the defilements and the resulting emotions have been there for so long and have become so strong that they are our second nature, always shadowing us. It is not surprising that we think there is no hope.

from the book What Makes You Not a Buddhist

Ketiadaan kekotoran batin yang sejak awal – Dzongsar Khyentse Rinpoche

Ketika kita menganggap diri kita sebagai orang yang secara pada dasarnya pemarah dan bodoh, dan kita meragukan kemampuan kita untuk mencapai pencerahan, kita berpikir bahwa hakikat sejati diri kita secara permanen tidak murni dan kotor. Tapi seperti sidik jari pada gelas anggur, emosi ini bukan bagian dari hakikat sejati diri kita; Kita hanya seperti mengumpulkan polutan dari berbagai situasi yang tidak menguntungkan, seperti bergaul dengan orang-orang yang tidak baik perangainya atau tidak memahami konsekuensi dari tindakan kami. Ketiadaan kekotoran batin yang sejak awal, hakikat murni diri, sering disebut hakikat kebuddhaan. Namun, kekotoran batin dan emosi yang dihasilkan telah ada sejak lama dan menjadi begitu kuat sehingga mereka kelihatannya seperti sifat dasar kedua kita, yang selalu membayangi kita. Tidak mengherankan bila kita berpikir tidak ada harapan.

Dari buku What Makes You Not a Buddhist